Elke maand organiseert DRZ meerdere online veilingen in de categorie Voer- en vaartuigen. In deze veilingen worden (onderdelen van) auto’s, boten, bromfietsen, scooters, bedrijfsvoertuigen en defensievoertuigen te koop aangeboden. Het aanbod is zeer divers. Het aanbod is te vinden in de online catalogi Voer- en vaartuigen.
Goederen online bekijken
In de online catalogi ziet u wat er die veiling in deze categorie te koop wordt aangeboden.
Wilt u kopen, dan kunt u vanaf de start tot de sluiting van de veiling online bieden via de catalogi. De start- en sluitingsdata van de veilingen vindt u in de verkoopkalender.
Wilt u een mailalert ontvangen wanneer de nieuwe catalogi online staan? Of heeft u een mailalert en wilt u deze niet meer ontvangen? Als u inlogt op uw account kunt u het vinkje bij mailalert aanvinken of weghalen en klikt u op ‘opslaan’.
Online bieden
Wanneer u een bod wilt uitbrengen in de categorie Voer- of vaartuig dan moet u een aantal stappen doorlopen. U kunt gebruik maken van een aantal tools die handig zijn tijdens het bieden. U leest hier meer over in de catalogi.
Daarnaast is het belangrijk dat u van een aantal zaken rondom het bieden en kopen op de hoogte bent.
Account aanmaken
Om een bod uit te kunnen brengen heeft u een account nodig. Wilt u voor de eerste keer online bieden bij DRZ? Registreer dan eerst uw gegevens. Ga naar 'Account aanmaken' . Uw eigen inloggegevens heeft u nodig tijdens het bieden.
Een bod uitbrengen
Om online te bieden moet u ingelogd zijn in uw account en gaat u naar de catalogi.
Vanaf de start van de veiling om 08.30 uur tot de sluiting van de veiling is de biedknop zichtbaar bij elke kavel in de catalogi. U klikt op de biedknop als u een bod wilt uitbrengen.
Bij de eerste bieding die u doet krijgt u de Algemene Voorwaarden in beeld. Pas nadat u hiermee akkoord bent gegaan kunt u uw bod invullen. Een bod kan alleen ingevuld worden in hele euro’s.
In het biedingenoverzicht ziet u alle kavels waarop u een bod heeft uitgebracht. Klik op 'Akkoord' als u het eens bent met alle biedingen die in het biedingenoverzicht staan.
Na 'Akkoord' krijgt u uw gegevens te zien ter controle. Let u er hier vooral op dat uw e-mailadres klopt. Nadat u op 'Verzenden' heeft geklikt verschijnt de melding in beeld dat u uw biedingen nog moet bevestigen via uw e-mail.
In uw mailbox ontvangt u een voorlopige biedingsmail met een link om uw biedingen te bevestigen. Controleer uw biedingen en factuuradres. Na ‘Akkoord’ zijn uw biedingen definitief. U ontvangt een e-mail ter bevestiging hiervan.
Uw biedingen raadplegen
Uw bevestigde biedingen worden bewaard in uw account onder de optie ‘Mijn bevestigde biedingen’. Deze biedingen kunt u hier 4 weken inzien.
Biedingen die u nog niet heeft afgerond vindt u terug in ‘Mijn openstaande biedingen’.
Bericht over uw bieding
Na de sluiting van de veiling staan de uitslagen in de loop van de volgende dag op deze website.
Als u een melding wilt ontvangen wanneer de uitslagen op deze website staan, dan kunt u zich aanmelden voor de mailalert door ‘mailalert’ in uw account aan te vinken.
Uitsluitend in het geval van goederen die aan u gegund zijn, krijgt u daarvan bericht. U ontvangt dan per e-mail de factuur op de dag van de sluitingsdatum. De goederen moeten vervolgens in de week daarna (na betaling) worden opgehaald. In de factuur wordt uitgelegd hoe u een afspraak maakt om de goederen op te halen.
In een enkel geval worden goederen niet gegund. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het Openbaar Ministerie bijvoorbeeld op het laatste moment beslissen het eigendom van iemand in verband met een lopend onderzoek toch nog niet te willen verkopen.
Over de reden per geval wordt niet gecommuniceerd. Mogelijk worden deze goederen op een van de volgende veilingen weer aangeboden.
Betalen van gekochte goederen
Als u goederen gegund heeft gekregen dan ontvangt u een factuur per e-mail. In deze factuur staat welke betaalmogelijkheden u heeft. Ook staat in de factuur een code waarmee u een afspraak maakt in de digitale afsprakenkalender. Dit kan nadat de betaling bij DRZ is verwerkt. Het maken van een afspraak is verplicht; zonder afspraak kunnen goederen niet opgehaald worden.
Betaalmethoden
U heeft 2 mogelijkheden om uw factuur te betalen. Betalen kan makkelijk en snel via iDEAL. In de factuur vindt u een link direct naar iDEAL. Als u het bedrag wilt overboeken dan kan dat ook. Onder vermelding van uw betalingskenmerk en relatienummer maakt u het bedrag over naar het IBAN-nummer NL39 INGB 0705 0031 75. Nadat de betaling is verwerkt ontvangt u per e-mail een betalingsbevestiging.
Bij een overboeking duurt de verwerking wat langer dan bij betalen via iDEAL.
Afspraak maken voor afhalen
U haalt uw goederen op van de locatie die staat aangegeven op uw factuur. Voor het afhalen van goederen is het maken van een afspraak verplicht. U kunt alleen een afspraak maken als u uw goederen heeft betaald.
Voor het maken van een afspraak en voor het afhalen van goederen van de DRZ locaties Soesterberg, Bleiswijk en Hoogeveen gebruikt u de digitale afsprakenkalender. In uw factuur krijgt u een code om de afspraak in te plannen. Voor goederen afhalen van een andere locatie maakt u telefonisch een afspraak. Belt u dan met 088-1500900 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur).
De factuur moet u meenemen naar uw afspraak.
Heeft u een code ontvangen om een afspraak te maken? Ga dan naar de afsprakenkalender.
Kosten bij te laat/niet afhalen
Als goederen niet in de afhaalperiode worden opgehaald, dan brengt DRZ kosten in rekening voor het te laat ophalen. Goederen kunnen dan vervolgens nog een week langer worden opgehaald. U betaalt vanaf de maandag na de afhaalperiode dan 25 euro per werkdag per gegund goed. Wanneer u uw goederen komt ophalen in de week na de afhaalperiode betaalt u deze kosten aan de balie per pin. Deze kosten contant betalen is niet mogelijk.
Als u de goederen na deze extra periode alsnog niet komt ophalen, dan wordt de koop ontbonden. U maakt dan geen aanspraak meer op de goederen.
In geval van goederen uit de Verkoop bij inschrijving betaalt u een schadevergoeding van €250 voor de extra gemaakte onkosten.
In geval van goederen uit de Verkoop bij opbod wordt u aansprakelijk gesteld voor de extra gemaakte kosten. En voor het bedrag dat de goederen bij een volgende veiling minder opbrengen.